Federacja na Rzecz Reintegracji spo�ecznej FEDERACJA NA RZECZ REINTEGRACJI SPO�ECZNEJ
w LIKWIDACJI

Jeste¶  
osob± odwiedzaj±c±
tê stronê

Europejski Fundusz Spo�eczny
Equal - Europejskiego Funduszu Spo�ecznego
Unia Europejska
EEA Grants
Norway Grants
Ecorys
Fundusz dla Organizacji Pozarz�dowych
Kapita� Ludzki Unia Europejska Europejski Fundusz Spo�eczny Wojewoda Mazowiecki PO FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Spo�ecznej


PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU "DRUGA SZANSA"

Federacja na rzecz Reintegracji Spo³ecznej
Powi¶lañska Fundacja Spo³eczna
Powi¶lañskie Towarzystwo Spo³eczne
Towarzystwo Psychoprofilaktyczne O/W-wa

Projekt ma na celu:
  • wypracowanie modelu lokalnego systemu reintegracji spo³ecznej, modelu, który mo¿na bêdzie wdra¿aæ w podobnych spo³eczno¶ciach lokalnych,
  • wypracowanie programu praktycznego szkolenia zawodowego przygotowuj±cego kadry do pracy w ¶rodowiskach zmarginalizowanych.
  • upowszechnienie wypracowanego modelu reintegracji spo³ecznej poprzez przeszkolenie w tym zakresie ok. 100 pracowników s³u¿b spo³ecznych.

Adresat programu:

 Program reintegracji spo³ecznej adresowany jest do tzw. starego marginesu, czyli do ¶rodowisk, które od wielu pokoleñ "dziedzicz±" skutki wszelkiego rodzaju niedostatków i patologii spo³ecznej. Wiele tych osób wychowa³o siê w domach dziecka i zak³adach resocjalizacyjnych. Nadal wielu z nich czêsto przebywa w zak³adach karnych a wiêkszo¶æ ma dozór kuratorski. To ludzie biedni, spo³ecznie bierni, bezrobotni, bez wykszta³cenia i jakichkolwiek perspektyw. Mieszkaj± w zdewastowanych mieszkaniach, nie pracuj±, nie p³ac± czynszu, ¿yj± z kradzie¿y, pok±tnego handlu i zasi³ków. ¯yj± sk³óceni ze sob±, czêsto rozwiedzeni, w konflikcie z s±siadami, z administracj±, zad³u¿eni, eksmitowani, uzale¿nieni, schorowani. Maj±c wiele problemów wobec których czuj± siê bezradni nie zajmuj± siê wychowaniem swoich dzieci. Dzieci te s± zostawione same sobie, chowaj± siê na ulicy, w¶ród podobnych do siebie i radz± sobie jak potrafi± najlepiej. Maj± g³êbokie problemy emocjonalne, znaczne deficyty rozwojowe, skrajnie ubogie dziedzictwo kulturowe, cywilizacyjne, intelektualne. Z regu³y nie chodz± do przedszkola gdzie mog³yby nadrobiæ deficyty. Kiedy id± do szko³y maj± bardzo ubogie s³ownictwo, nie umiej± czytaæ, pisaæ ani liczyæ. Nie rozumiej± wielu s³ów u¿ywanych przez nauczycieli i rówie¶ników, nie znaj± wielu urz±dzeñ, niewiele wiedz± o ¶wiecie. W szko³ach stykaj± siê z dzieæmi z zamo¿nych rodzin, co uwypukla ró¿nice materialne, spo³eczne i kulturowe. Czêsto dzieci z marginesu s± w szkole dyskryminowane i lekcewa¿one. Szybko zauwa¿aj±, ¿e nie maj± w szkole ¿adnych szans i zaczynaj± jej unikaæ. Brak pomocy i wsparcia w tym momencie wywoduje u dziecka poczucie krzywdy i szybkie osuwanie siê w zachowania destrukcyjne. Wiêkszo¶æ z nich w wieku 10-15 lat trafia do placówek opiekuñczych i resocjalizacyjnych, sk±d po kilku latach wracaj± jako przestêpcy i alkoholicy, kontynuuj±c tradycjê rodzinn±. G³ównym powodem ich degradacji jest niskie poczucie warto¶ci i sprawczo¶ci, brak jakichkolwiek realnych perspektyw ¿yciowych, brak konstruktywnych wzorców skutecznego dzia³ania, za to wiele wzorców destruktywnych (bierno¶æ, k³amstwo, uzale¿nienia, przemoc, przestêpczo¶æ itp.).


Sposób pracy:

 G³ównym rezultatem projektu jest opracowany i wdra¿any model dzia³ania asystenta rodzinnego. Asystent rodzinny indywidualnie dociera do osób zmarginalizowanych spo³ecznie i udziela im pomocy w zakresie uzgodnionych wspólnie problemów i potrzeb. Pomoc ta uwzglêdnia zarówno ich potrzeby jak i gotowo¶æ do realnego dzia³ania. Indywidualna pomoc s³u¿y przede wszystkim rozwi±zaniu konkretnych problemów podopiecznego, wzbudzeniu w nim wiary w swoje mo¿liwo¶ci oraz motywowaniu do podejmowania dzia³añ do tej pory uznawanych przez niego za niemo¿liwe. Asystent przede wszystkim ma za zadanie zmieniæ stosunek osób zmarginalizowanych do w³asnej sprawczo¶ci, zwiêkszyæ ich poczucie wp³ywu na swoje ¿ycie, zmieniæ samoocenê. G³ówn± metod± asystenta jest pod±¿anie za podopiecznym i selektywne wspieranie jego realnych d±¿eñ.
     Asystent rodzinny pracuje z ca³± rodzin±, poniewa¿ ich problemy s± zwykle ¶ci¶le powi±zane. Ka¿da rodzina jest inna i potrzebuje innego postêpowania. Zwykle jednak asystent zaczyna od pomocy w rozwi±zaniu najpilniejszych problemów socjalnych, które czêsto przygniataj± rodzinê i uniemo¿liwiaj± jakiekolwiek perspektywiczne dzia³anie. W tym etapie pomocy asystent nie stawia ¿adnych szczególnych warunków dbaj±c tylko by wspólnie rozwi±zywaæ problemy i rodziny nie wyrêczaæ. Unika te¿ arbitralno¶ci, oceniania i pouczania, stara siê zrozumieæ ich sytuacjê "od ich strony". Pomoc dla dzieci w tym czasie polega czêsto na kierowaniu ich do ognisk wychowawczych gdzie uzyskuj± wsparcie wychowawców i grupy rówie¶niczej. Gdy dora¼ne problemy rodziny zostan± rozwi±zane, gdy asystent uzyska dobry kontakt i zaufanie podopiecznych mo¿liwe jest okre¶lenie dalszych ich potrzeb i perspektyw oraz zawarcie partnerskiego kontraktu na temat ich realizacji. Po uporaniu siê z bie¿±cymi potrzebami socjalnymi czêsto na pierwszy plan wychodz± problemy i konflikty rodzinne. Bez ich satysfakcjonuj±cego rozwi±zania trudno wyeliminowaæ uzale¿nienia, przemoc czy zaniedbywanie dzieci, nie mówi±c ju¿ o sta³ej pracy czy uzupe³nianiu wykszta³cenia. Asystent podejmuje wiêc pomoc w zrozumieniu i rozwi±zaniu problemów psychologicznych rodziny. Na pocz±tku spotyka siê z ka¿dym z cz³onków rodziny indywidualnie analizuj±c ich potrzeby i problemy oraz mo¿liwo¶ci zmiany stosunku i postêpowania wobec pozosta³ych. Po takim indywidualnym przygotowaniu zaczynaj± siê wspólne sesje ma³¿eñskie czy rodzinne. Wydaje siê, ¿e to najwa¿niejsza i najtrudniejsza czê¶æ postêpowania. Od jej powodzenia zwykle zale¿y dalszy ci±g udzielania pomocy i jej efektywno¶æ. Nastêpnym naturalnym etapem pracy z rodzin± jest czêsto analiza relacji i problemów. w wychowawczych z dzieæmi. Dopiero po ich u³o¿eniu i rozwi±zaniu nastêpuje wzglêdny spokój i stabilizacja relacji emocjonalnych w rodzinie. Wtedy dopiero pojawia siê wiara we w³asne mo¿liwo¶ci oraz energia do uzupe³niania wykszta³cenia, podnoszenia kwalifikacji i wreszcie podjêcia i utrzymania (!!!) sta³ej pracy. Czêsto towarzyszy temu gotowo¶æ do zdobywania wielu konkretnych umiejêtno¶ci warunkuj±cych powodzenie tych planów oraz okres zwiêkszonej aktywno¶ci spo³ecznej. Wymaga to sformu³owania kolejnego kontraktu dotycz±cego zarówno zakresu i form pomocy ze strony asystenta jak i gotowo¶ci do konkretnych dzia³añ ze strony podopiecznych. Asystent pomaga wtedy w znalezieniu mo¿liwo¶ci podnoszenia kwalifikacji lub miejsca pracy, pomaga w przygotowaniu siê podopiecznego ale przede wszystkim wspiera w pokonywaniu trudno¶ci w realizacji jego zamierzeñ i podtrzymuje w kryzysach i wahaniach wiary we w³asne si³y.
     Wiêkszo¶æ kontaktów asystenta ma miejsce w domach podopiecznych, gdy¿ na swoim terenie czuj± siê pewniej. Spotkania odbywaj± siê minimum 2-3 razy w tygodniu i trwaj± 1-2 godziny. Asystent rodzinny ma pod swoj± opiek± równocze¶nie 8-10 rodzin. Osoby wykluczone spo³ecznie wymagaj± d³ugofalowej, intensywnej pomocy. Pocz±tkowe spotkania po¶wiêcone s± nawi±zaniu kontaktu i diagnozie problemów ¿yciowych podopiecznego i jego rodziny. Po tym nastêpuje wspólne z podopiecznymi tworzenie indywidualnego planu pomocy. Pomoc ta dotyczy przede wszystkim dwóch obszarów problemowych: problemów socjalnych oraz problemów psychologicznych. Po rozwi±zaniu podstawowych problemów socjalnych i ograniczeniu dominuj±cych trudno¶ci psychologicznych asystenci w kontaktach indywidualnych motywuj± i przygotowuj± podopiecznych do wiêkszej aktywno¶ci spo³ecznej, uzupe³niania swoich kwalifikacji oraz podejmowania pracy zarobkowej.

Obszary pracy asystenta rodzinnego:
  1. pomoc w rozwi±zaniu podstawowych problemów socjalnych,
  2. pomoc w rozwi±zywaniu problemów psychologicznych w rodzinie,
  3. pomoc w rozwi±zywaniu problemów wychowawczych z dzieæmi,
  4. wspieranie aktywno¶ci spo³ecznej,
  5. motywowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  6. pomoc w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej.
Dotychczasowe (po 1,5 roku) efekty projektu: planowane efekty ca³ego programu
60 osób zosta³o objêtych pomoc±, 50
20 dzieci zosta³o objêtych opiek± ognisk wychowawczych, 20
29 osób podnosi swoje wykszta³cenie 30
33 osoby uczestniczy³y lub uczestnicz± w kursach i szkoleniach, 30
15 osób podjê³o pracê, (w tym 10 osób na umowê o pracê) 20
2 osoby poprawi³y swoje miejsce pracy  
354 osób uczestniczy³o lub uczestniczy w wyk³adach, treningach i warsztatach przygotowuj±cych do pracy w ¶rodowiskach zmarginalizowanych 240

Warunki wdra¿ania wypracowanego modelu w innych spo³eczno¶ciach lokalnych:
  • zmiana charakteru pracy s³u¿b spo³ecznych z arbitralnego i "urzêdniczego" na s³u¿ebny i towarzysz±cy.
  • zaanga¿owana i praktycznie wyszkolona kadra realizatorów
  • kadra wyszkolona w zakresie:
    1. nawi±zywania kontaktu i motywowania do zmiany osób nieumotywowanych,
    2. budowania i prowadzenia indywidualnych programów korekcyjnych,
    3. pracy z rodzin±,
    4. pracy zespo³owej (wspólne omawianie klientów, superwizja, ewaluacja postêpowania)
  • ¶rodki finansowe na op³acenie kadry realizatorów, ich szkolenia i niewielkiej bazy lokalowej (praca w ¶rodowisku)
  • zapewnienie d³ugofalowo¶ci oddzia³ywañ i stabilizacji prowadzonego programu (przynajmniej 2-3 lata)
  • budowanie lokalnej wspó³pracy wielu instytucji i organizacji zajmuj±cych siê pomoc± ¶rodowiskom zmarginalizowanym
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodê na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami Twojej przegl±darki. Szczegó³y znajdziesz w Polityce Plików Cookies. Zamknij